По това кой как стои, ходи, седи, държи ръцете и краката си, ние можем да съдим за уважение или пренебрежение към околните. Във всяка поза трябва да се изразява коректност, естествена непринуденост и съответствие на обстановката. Това, което можем да си разрешим, когато сме сами, често пъти е недопустимо в присъствие на други хора.
Най-прекрасното и нежно лице, безупречните пропорции на тялото или красивото и изящно облекло няма да направят никакво впечатление, ако не съответстват на държането. Маниерът на поведение зависи от обкръжението, от това, с какво се занимава човекът и как е облечен. Девойка или младеж, намиращи се на стадиона в спортно облекло и стоящи с разтворени крака, подпрели ръце на кръста, скръстили ръце на гърдите си или ги размахват, не изглеждат невъзпитани. Но ако видим в същата поза човек на улицата, в училището, в театъра или на друго обществено място, то същият човек прави впечатление на невъзпитан. За съжаление имаме една категория младежи, която смята добрите маниери, спазването на елементарните изисквания на приличието за предразсъдък. Разпуснатостта и грубостта са отличителните черти в поведението на тези младежи и девойки. Копират се позите на манекените, без да се държи сметка, че често пъти те са условни: тяхната цел е да се покаже най-добре модният силует или кройката на облеклото.
Красив е само този начин на държане, в който се чувствува вътрешна дисциплина. Добре изглежда едно тренирано тяло с права осанка, чиято походка и движения са плавни и в същото време умерено енергични. Разхлабената и отпусната осанка, станала навик, постепенно изкривява фигурата, което на свой ред нарушава правилното разположение на вътрешните органи.
Един млад човек, който се намира в обществото на по-възрастните хора (в това число и у дома сред родителите), трябва да се държи добре и в движенията си да бъде по-стегнат, отколкото сред връстниците си. С това той ще подчертае своето уважение към по-възрастните. Не бива да се стои като питанка: отпуснати рамене, свит гръб, краката полусгънати в коленете и главата отпусната. Преди всичко да се стои така е вредно за белите дробове, тъй като е притиснат гръдният кош. Второ, това прави впечатление на разпуснатост. Даже лекото изгърбване трябва да се избягва. Не бива да стоим облегнати на стената. От стената можем да изцапаме дрехите си, а с потните ръце стената.
Походката. Трябва да се избягва клатеща се, разпусната, танцуваща походка.’ Ако не е наложително, не се прескачат по няколко стъпала. Мъжествеността, голямата крачка и широките движения на мъжете не подхождат на жените. Преувеличеното размахване на ръцете и разклащане на раменете не придава красота нито на мъжката, нито на женската походка. Не изглежда красиво (при ходене или стоене) глава, побита в раменете.
Походката на човек с права осанка, гъвкави и отмерени движения е красива и хигиенична. Ръцете се движат в ритъм с крачките. Те не бива да се отпускат разхлабено или да се размахват. Ходилата на краката при ходене са почти успоредни, пръстите на краката малко гледат навън.
Походката на жената на високи обувки и в тясна пола е по-лека, отколкото с ниски спортни обувки и спортно облекло. Някои девойки смятат, че панталонът им дава право да се държат по-отпуснато. Но разхайтеността никога не е украсявала никого.
Вървейки с някого, трябва по възможност да се върви в крак, особено ако се върви под ръка.
При поклон корпусът трябва да е прав, ръцете отстрани и петите заедно. Малкият поклон е плавно отпускане на главата. Дълбокият поклон също започва с накланяне на главата и преминава в наклон към горната част на тялото. Прието е да се кланяме бавно, плавно и спокойно.
Кланяме се при поздрав и влизайки в помещение, представяйки се, благодарейки и при обръщане с молба, например при покана за танц и т. н. Младите се кланят на по-възрастните по-ниско, отколкото на. своите връстници.
Как да седим. Препоръчва се на стола да се седи право и свободно, без изгърбване и облягане. Не трябва да се клатим на стола, да седим на самия край или да го яздим. Трябва да се става и сяда безшумно. Столът не бива да се движи, а се премества, като се държи за облегалката. Чукането с крак по своя стол, а още повече по чуждия дразни. Не бива да клатим крака, когато седим. Не бива да се движим непрекъснато на стола. Трябва да седим, като държим коленете събрани, ходилата по възможност да са едно до друго, може единият крак да бъде малко по-напред от другия или леко да ги скръстим в глезените.
Модерната лека мебел позволява да вземаме удобни пози. Седейки в модно удобно кресло или на ниска скамейка, можем да опънем краката пред себе си, ако това не пречи на минаващите. Може ли жената да седи със скръстени крака (крак върху крак)? По-рано тази поза се смяташе за нечувано невежлива. Днес жената овладя тази поза. Ако не разговаря с уважаван и по-възрастен човек, не се здрависва в този момент, то може да се седи с крак върху крак (ако полата не е много къса). Все пак младите девойки трябва да помнят, че в присъствие на по-възрастни хора така не бива да се седи. Това правило се разпространява и върху младежите. Качвайки крак върху крак, трябва да помним, че коленете трябва да бъдат по възможност заедно, горният крак не бива да бъде вдигнат толкова високо, че глезенът да бъде на коляното на другия крак и да се виждат подметките на обувките, както обичат да правят това много мъже.
Смята се за некрасиво да се подпира бузата с ръка или да се поставя главата върху ръцете. В тази небрежна поза е невежливо да се разговаря с други хора, особено с по-възрастни. В обществото на по- възрастни младите не трябва да се подпират с лакти на облегалката на своя или на чужд стол, да кръстосват ръце около коленете си или на гърдите си. Ръцете трябва спокойно и леко да лежат на коленете или на масата. Мъж, седнал с разтворени крака и подпрял се с длани на тях, прави впечатление на грубост и недодяланост.
Вежливият човек се старае да не се обръща с гръб към никого. В обществото трябва да се стараем да бъдем с лице към другите и ако не може иначе, то поне да бъдем настрани.
Младежите и девойките стават, когато по-възрастните влизат в стаята или излизат от нея. По същия начин се държат и мъжете, когато влиза или излиза една жена.
Ръцете. Много хора не знаят какво да правят с ръцете си.
Незаетите ръце трябва да се държат на едно място, да се отучваме от навика да мачкаме нещо, да чукаме с пръсти по масата или по стола, да щракаме с палците, да почесваме тила си или зад ухото, да масажираме с ръце бузите или носа с палеца си, демонстративно да разглеждаме ноктите си и т. н. По време на ядене ръцете до китките се намират на масата.
Жестикулацията при разговор трябва да се сведе до минимум. Това е позволено само на сцената. В ежедневния живот само незначителни жестове могат да подчертаят думите и фразите. Например изразите „седнете, моля Ви“, „запознайте се“, „мога ли да Ви представя?“ и т. н. могат да се съпровождат от съответния жест. Смята се за неприлично при разговор да прикриваме с ръка устата си, да потупваме събеседника си по гърба или по рамото, да въртим копчето на сакото му, да го държим за ръкава, да го подбутва- ме с лакът. За да поправим дрехата на свой познат, например да свалим конец или косъм, се пита за разрешение.
Пръстите винаги по възможност, трябва да се държат заедно. Отделеното по време на ядене, танц, пушене кутре винаги изглежда неестествено-маниерно.
Неприлично е да се сочи с пръст.
Разговаряйки с някого, трябва да го гледаме в очите. Трябва да умеем да владеем погледа. Нищо не украсява по-добре лицето, отколкото естественият израз.
Кашлянето, кихането и секненето става по възможност безшумно и незабележимо и непременно се използува носната кърпа. В наше време не е прието да се пожелава здраве при кихане. От кихането не е трудно да се удържим. За това трябва да затиснем с два пръста носа между очите или няколко пъти да погалим носа и ноздрите си. Кихането може да се затаи също така, като затаим дишането и здраво затворим уста. Пазете се от въздишка и прозявка, изразяваща скука. Прозявката може да бъде заглушена, ако изпуснем въздуха през носа, при това устата трябва да бъде затворена.
Не бива да се смеем с широко отворена уста. Гръмкият смях е също така неуместен, както и всеки друг шум, който безпокои околните. Най-приятният смях е сърдечният.